fredag 1 januari 2016

gott nytt år!!

Hej allesammans!!:)

Igår var det nyårsafton, jag var hemma med familjen och en annan familj kom hem till oss. Vi hade jätte trevligt och jag och mamma hade lagat tre rätters. Förrätten och huvudrätten/varmrätten har jag inget recept till, men efterrätten har jag recept till som jag tänkt dela med mig av till er.

Vi hade tvåfärgad chokladmousse med limemarinerade jordgubbar.

Vita lagerna var vit chokladmousse
det du behöver till 4 personer är:

  • 2dl vispgrädde
  • 50g vit choklad
  • 1st ägg
limemarinad:
  • 1st lime
  • 2msk flytande honung
  • 0,75-1 liter jordgubbar (färska eller frysta)
Till det bruna lagret bytte vi ut den vita chokladen till ljus choklad.

Så här gör du:

Chokladmousse:

Smält chokladen i vattenbad på svag värme, precis så att chokladen smälter. När den börjar bli mjuk, rör om med en gaffel  så märker du när den inte behöver värmas på mer. Detta är viktigt för att chokladen inte ska bli för varm så att moussen blir klumpig när den blandas med ägg och grädde ( som har lägre temperatur).

Vispa grädden. Vispa upp ägget med elvisp eller vanlig visp. Tillsätt sedan den smälta chokladen under kraftig omrörning eller kör med elvispen på låg hastighet.

Rör ner vispgrädden lite i taget, rör till en jämn och fin mousse.

häll upp moussen i fina serveringsglas, låt stå kallt i kylskåp i minst en timme.

Limemarinaden:

riv skalet från limen och pressa ur saften. Blanda rivet skal, limesaft och honung i en skål( spara ev. lite rivet skal till grann till gardering).

Skär jordgubbarna i skivor och blanda i dem i marinaden. De kan ligga där några timmar om man vill men minst ca 15min. Låt marinaden med jordgubbarna stå kallt till serveringen.
GOTT NYTT ÅR jag hoppas att 2016 kommer
bli ett bra år
KRAM AMANDA<3 :)

                                                                 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar